29.07.2019
Fiat 126p, Fiat 125p, Polonez. Martwe dusze w CEPiK  Moto

  • Duży ruch w autosalonach. Owe marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach na prawko. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Mieli budować fragmenty A1 i S3
  • Surowe kary za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Gdyni, do granicy z Czechami w pięć godzin. Jest umowa na ostatni wydział A1

Co czwarty samochód wpisany do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierujących to "martwa dusza" a mianowicie wynika z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.

W bazie CEPiK na koniec 2018 roku było zarejestrowanych 23, 7 miliona aut osobowych. Z tego więcej niż 6 milionów, czyli 25, 7 procent, stanowiły popularne martwe dusze.

Mus jazdy na oponach zimowych? Ministerstwo odpowiada

Chodzi o pojazdy niewyrejestrowane, w sytuacji których upłynęło ponad dziesięć lat od daty krytycznej rejestracji w Polsce jak i również w okresie 6 lub większą ilość wiadomości lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący (od organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, stacji kontroli pojazdów).

Maluchy i duże fiaty

W większości przypadków (według Samaru 62, 8 proc. ) "martwe dusze" to auta kojarzące się wraz z czasem PRL. Nadal będą obecne w bazie CEPiK, chociaż najprawdopodobniej – co najmniej w większości przypadków a mianowicie zakończyły swój samochodowy żywot.

Prym w zestawieniu wiedzie Fiat 126p, popularnie nazywany maluchem. Na skraj 2018 roku były zapisane 1 milion 804 wiele 624 takie pojazdy. Pierwsze maluchy zjechały z taśmy produkcyjnej w Bielsku-Białej dzięki początku czerwca 1973 roku kalendarzowego, ostatnie 150 - we wrześniu 2000 roku.

Na drugim miejscu odkrył się Fiat 125p (duży fiat) - 628 655, zaś na trzecim FSO Polonez - 522 672.

Tuż za podium zostały sklasyfikowane: Syrena 105 - 134 611 a także Wartburg - 97 319.

Wiekowe auta

Z danych Eurostatu za 2016 rok, które opublikowano przy ubiegłym roku, wynika, że Polska ma najwięcej sędziwych aut w całej Unii europejskiej. Dwadzieścia lat bądź więcej ma 33, siedmiu procent wszystkich aut po naszym kraju. Eksperci zwracali jednak uwagę, że ilość ta mogła być zawyżona właśnie przez "martwe dusze".

Za Polską znalazła się Estonia - 27, 6 procent, a dzięki trzecim Malta - 22:00, 8 procent. Tuż zbyt podium sklasyfikowano Finlandię, w jakiej stare samochody stanowią 22:00, 5 procent wszystkich aut.

Na drugim biegunie znalazły się zaś takie kraje jak Irlandia, Posiłki, Luksemburg, czy Belgia.