30.08.2019
Idealna opona na deszcz

Na rynek trafiła opona, która ma własności, które do niedawna trudno było jeszcze pogodzić. Nie tylko lepiej trzyma się drogi w deszczowe dób niż konkurenci z segmentu premium, ale ma też znacznie większą żywotność.

Każdy kto przegląda wyniki testów opon wie, hdy pogodzenie tak skrajnych wymagań wydaje się zadaniem niewykonalnym, a co najmniej karkołomnym. Dobrze trzymająca się kosztowny opona zwykle zużywa się znacznie szybciej niż odmienne. I na odwrót – jeśli mamy do czynienia z oponą o niskich oporach toczenia (tzw. ekologiczną) to zwykle osiąga kobieta słabe wyniki w testach hamowania i przyczepności na zakrętach. Bridgestone twierdzi aczkolwiek, że w nowym modelu opon udało mu się pogodzić te skrajne przewidywania.

Mowa o najnowszej flagowej oponie japońskiego twórcy – Turanza T005. Zastępuje ona model T001 EVO. Jednak jest od jego bardziej wszechstronna, zarówno u dołu względem parametrów, jak jak i również rozpiętości dostępnych rozmiarów. Do tej pory Bridgestone oferował 3 modele: Ecopie EP150/EP 25 do aut powiatowych, Turanze T001 do limuzyn i aut sportowych i model Dueler do SUV-ów. Nowy model T005 do końca roku będzie osiągalny w aż 149 formatach, w wielkości od czternaście do 21 cali, czyli ustanowieniem, że będzie dostępna szczególnie do aut najmniejszych, jak również limuzyna i SUV-ów.

Nowe podejście do organizowania opon

Ciekawostką jest też to, w jaki sposób Bridgestone podszedł do planowania swojej nowej opony. Wcześniej przeprowadził konsultacje z dużą ilością użytkowników opon klasy premium na terenie całej Europy. Wszystko po to, żeby sprawdzić czego oczekują konsumenci. Z badań płynęły jasne wnioski – kierowcy wyczekują przede wszystkim jak perfekcyjnej przyczepności i to wyjąwszy względu na warunki pogodowe panujące na drodze. To jednak nie koniec potrzeb, bo na liście korzystnych cech równie wysoko znalazła się także ekologia, innymi słowy niskie opory toczenia (niższe spalanie) i dłuższa niźli dotychczas trwałość bieżnika. Chciało by się powiedzieć: tego rodzaju rzeczy to tylko po „Erze”.

Wyniki badań niemieckiego TÜV SÜD

Okazuje się, że zapewnienia producenta potwierdzają wyniki testu przeprowadzonego przez niezależną niemiecką organizację TÜV SÜD. Turanza T005 ma większą wytrzymałość (żywotność opony względem poprzedniczki wzrosła aż o 11 procent), ale okazała się niezrównana w segmencie premium w mokrej nawierzchni. W testach na torze Papenburg wypadła najlepiej pod względem trzymania bocznego oraz drogi hamowania na mokrej nawierzchni. W szczególności w tej drugiej wojny różnice między T005 zaś konkurentami są imponujące. Innowacyjna Turanza w tej próbie potrzebowała aż 1, pięć m miej niż pozostała opona Continental, 2, 3 metra mniej niż wzory Michelin i Pirelli a także ponad 3 metry w mniejszym stopniu niż GoodYear Efficient Grip Control*. Trzeba przyznać, że w segmencie premium, gdzie opony zwykle osiągają zbliżone wyniki, tak duże wahania w wynikach są imponujące. Wystarczy dodać, że szerokość pasów na przejściach gwoli pieszych to przeciętnie cztery metry – to długość, która czasem może uniemożliwić tragedii.