03.08.2019
Google najcenniejszą marką świata 2018

Osiem marek, które zakwalifikowały się do pierwszej tysiące najcenniejszych marek świata, wówczas marki technologiczne albo połączone z technologią. Najcenniejszą marką w rankingu BrandZTM, obejmującym 100 najcenniejszych marek, wydaje się być Google. Wyceniono ją na ponad 302 mld dol., co oznacza, że do niej wartość w stosunku do odwiedzenia 2017 r. wzrosła o 23 proc. - wynika z opublikowanego rankingu WPP i Kantar Millward Brown.

Na kolejnym obszarze jest Apple - godny prawie 300, 6 mld dol. i wzrostem o 28 proc., Amazon a mianowicie 207, 594 mld dol. i wzrostem o 49 proc. Całkowita wartość marek w rankingu BrandZ Top 100 odnotowała rekordowy rozwój w wysokości 21 proc., zwiększając wartość marek w rankingu o prawie 750 mld dolarów, teraz jego wartość wynosi czterech, 4 biliona dolarów. Trzy najszybciej rosnące marki pochodzą z Chin – firmy z tego kraju powstają dwa razy szybciej aniżeli marki amerykańskie.

Google najcenniejszą marką świata 2018 r.

Dzięki rosnącemu zastosowaniu technologii opartych na inteligencji i danych – tego rodzaju jak sztuczna inteligencja (AI) oraz rozszerzona rzeczywistość (AR) – w połączeniu spośród kreatywnym podejściem marketingowym, mnóstwo markom powiodło się uzyskać prawdziwe zrozumienie klientów, zaoferować im wygodę, spersonalizowane podejście i unikalne doświadczenie z firmą.

Osiem marek, które zakwalifikowały się do pierwszej dziesiątki, to marki technologiczne albo związane z technologią. Ta kategoria dominuje po rankingach, a w tej dziewczyny Google i Apple, które zachowują miejsca pierwsze i drugie. Rosną ów lampy odpowiednio o 23 proc. do poziomu 302, 1-wszą mld dolarów oraz na temat 28 proc. osiągając 300, 6 mld dolarów. Amazon przesunął się na obszar trzecie, wyprzedzając Microsoft, odnosząc wzrost 49 proc. do odwiedzenia poziomu 207, 6 mld dolarów. Natomiast Tencent wspiął się na miejsce 5., zostawiając z tyłu Facebooka (nr 6) i osiągając rozwój wartości marki 65 proc. aż do poziomu 179 mld dolarów, przeskakując aż trzy miejsca w stosunku do rezultatów zeszłorocznych.

Zobacz też: Internet zmienił świat. Ale jednej rzeczy nie zaakceptować przewidzieli nawet autorzy sci-fi [WYWIAD]

W bieżącym roku po przy jednym spotkaniu pierwszy marki spoza Stanów Zjednoczonych rosły szybciej niż marki amerykańskie. 14 marek chińskich zakwalifikowało się do rankingu Top 100 w zestawieniu z tylko do jednej firmy (China Mobile), która była obecna w 2006 r. Całkowita wartość Top 10 marek chińskich wzrosła o 47 proc. rok do odwiedzenia roku. Wzrost ów jest dwukrotnie większy niźli marek amerykańskich (23 proc. ). Widac też mocny regionalny wzrost w pozostałych częściach świata, między innymi przez hindusów i Indonezji. W rankingu BrandZ Top 100 obecnych jest siedem producentów azjatyckich (poza markami chińskimi).

Ich sumaryczna cena wzrosła o 14 proc. i osiągnęła 146 mld dolarów. Regionalny bank BCA (na miejscu 99) wydaje się pierwszą marką indonezyjską w rankingu. Inną nową firmą w tegorocznym badaniu wydaje się być Maruti Suzuki, która zakwalifikowała się do pierwszej masa marek samochodowych.

Pionierskie marki chińskie dominują wśród marek najszybciej rosnących w tegorocznym rankingu, wśród wymienionych wiodąca marka JD. com (na pozycji 59) – według oszałamiającym wzroście wartości modele o 94 proc. wspomaganym przez zaangażowanie się do niej w nowe kategorie, takie jak finanse. Alibaba (nr 9) to druga renoma, po raz pierwszy obecna w pierwszej dziesiątce i odnosząca 92 proc. rozwój, po rozszerzeniu zasięgu ogólnego oraz sukcesie Singles Day (obchodzonym 11 listopada). Trzecią najszybciej rosnącą marką jest Moutai (nr 34) wraz z wzrostem w wysokości 89 proc.

Ranking najcenniejszych firm świata BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands jest prowadzony od 10 lat przez Kantar Millward Brown.