Około 1, pięć mld zł długu muszą w tym roku spłacić PKP SA - zapowiedział prezes PKP SA jak i również szef całej Grupy PKP Jakub Karnowski. Z całkowitym swoim zadłużeniem sięgającym trzech, 3 mld zł kolejarze chcą się uporać do 2022 roku. Do lutego znane będzie nazwisko nieznanego prezesa PKP Cargo – dodał Karnowski. Poprzedni prezes spółki, Łukasz Boroń, zrezygnował ze stanowiska w połówce listopada ubiegłego roku.
Na ten rok przypada spłata około 1, pięć mld zł. Podobnie jakim sposobem w zeszłym roku kolejarze chcą pozyskać pieniądze przede wszystkim z prywatyzacji i zbytu nieruchomości. W zeszłym r. środki na spłatę zadłużenia pochodziły m. in. z prywatyzacji spółki Polskie Koleje Linowe, na której PKP SA zarobiło 215 mln zł oraz ze zbytu części akcji PKP Obciążenie na warszawskiej giełdzie.
- Na wstępie 2012 r. zadłużenie PKP SA wynosiło około 4, 2 mld zł. W tej chwili sięga ono ok. trzech, 3 mld zł. Spłaciliśmy więc około miliarda złotych i równie konsekwentnie pragniemy działać w przyszłości - powiedział Karnowski.
W tym roku natomiast PKP SA chce rozpocząć procesy prywatyzacyjne trzech spółek: PKP Energetyka, TK Telekom jak i również PKP Informatyka. Na tylko sprzedaży nieruchomości kolejarze chcą zarobić około 400 mln zł. - Niewykluczone też, że część potrzebnych gotówki pożyczymy na rynku a mianowicie powiedział Karnowski.
Spłata zadłużenia PKP jest określonym z głównych zadań PKP SA, czyli spółki-matki kolejowej grupy.
Na nastawienie prezesa PKP Cargo, największego polskiego kolejowego przewoźnika towarowego aplikuje kilkunastu kandydatów. - Koperty z ofertami są otwarte we wtorek, zaś w przyszłym tygodniu odbędą się przesłuchania kandydatów a mianowicie wyjaśnił Karnowski, który jest jednocześnie przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Cargo.
PKP SA, mimo listopadowego debiutu PKP Cargo na warszawskiej giełdzie, nadal jest większościowym udziałowcem przewoźnika. Karnowski pytany o plany dotyczące należącego do PKP pakietu akcji powiedział, że nie została podjęta żadna decyzja po tej sprawie i nie oczekuje takiej decyzji po najbliższych miesiącach.
Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału towarzystwa Polskie Koleje Państwowe. Po skład Grupy wchodzi jedenaście spółek: spółka-matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Obciążenie, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, a także spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka a także świadczące inne usługi (KPT-W Natura TOUR, Drukarnia Kolejowa Kraków, CS Szkolenie i Doradztwo). Grupa zatrudnia więcej niż 80 tys. pracowników. Wydaje się być to czwarta co do wielkości kolej europejska.