14.09.2019
ITS o płynach hamulcowych: frakcja nie spełnia norm

Cztery na dziesięć płynów hamulcowych popularnego typu DOT-4 nie spełnia norm - wynika z badania Instytutu Transportu Samochodowego. ITS zwraca uwagę, że złej jakości płyn wydłuża, a przy skrajnych wypadkach może kompletnie uniemożliwić hamowanie pojazdu.

Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego zweryfikowało właściwość popularnych płynów hamulcowych rangi DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Badaniem zgodności z wymaganiami jakościowymi objęto dziesięć popularnych produktów.

Eksperci ITS sprawdzili m. in. wartość temperatury wrzenia i lepkość, czyli parametry decydujące na temat jakości płynu.

Wóz bez kierowcy i dramatyczny wybór: czyje życie uchronić

- Wyniki badania wykazały, że cztery wraz z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały 4 płyny, a dwa z nich podczas badania nieomal całkowicie odparowały, przy sposobności wykazując brak odporności w utlenianie. W ich sytuacji na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery żrące – tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

"Z stażem traci właściwości"

Instytut Przewozu Samochodowego ostrzega, że w rzeczywistości stosowanie takich płynów hamulcowych (niespełniających norm jakościowych) być może wydłużyć drogę hamowania, natomiast w skrajnych przypadkach chociażby "całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu".

Jak przypominano w komunikacie, "płyn hamulcowy spośród wiekiem traci swoje cechy, dlatego producenci aut rekomendują jego wymianę nie rzadziej niż co dwa-trzy lata".

"Mimo to testowania z 2014 roku wykazały, że 22 proc. rodzimych kierowców nigdy nie zlecało jego wymiany, a po 27 proc. zweryfikowanych wozów kwalifikował się on do natychmiastowej zmiany" – zaznaczono.

- Musimy nie zapominać, że płyn hamulcowy wydaje się być higroskopijny, tzn. absorbuje wilgoć z otoczenia. Im mniej wody, tym wyższe parametry kipienia i większa skuteczność operowania. Temperatura wrzenia płynu rangi DOT-4 powinna wynosić przynajmniej 230 stopni Celsjusza – przypomina Ewa Rostek spośród ITS.

Droga hamowania

"Sprawne hamulce, z wysokiej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania według ok. 0, 2 sekundy. W praktyce oznacza to (przyjmując, że pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans 27 m/s), że hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 metrów według wciśnięciu hamulca. Mając płyn niespełniający wymagane parametry, kosztowna hamowania będzie nawet siedmiu, 5-krotnie dłuższa, a pojazd zacznie hamować dopiero według 35 metrach od momencie, gdy pedał hamulca jest wciśnięty" – podkreślono w komunikacie.

"Jakość olejku hamulcowego ma bezpośredni oddziaływanie na bezpieczeństwo jazdy, zatem przy jego wyborze trzeba kierować się zaleceniami fabrykantów aut i kupować wyłącznie hermetycznie zamknięte opakowania" – dodano.