06.07.2019
Centralne lotnisko w Stanisławowie. Wywiad z Mikołajem Wildem

W miejscowości Stanisławów w gminie Baranów międzykontynentalny ruch lotniczy będzie w pełni zintegrowany z krajowym systemem transportu kolejowego - uważa pełnomocnik do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. Dodaje, iż to przeważyło przy wyznaczaniu miejsca dla inwestycji. Wkrótce przyjęta ma być specustawa. Co znajdzie się przy niej? Między innymi mechanizmy, które mają zapobiegać spekulacjom dotyczącym cen ziemi w Baranowie.

- Rekomendujemy, aby inwestycja miała położenie w miejscowości Stanisławów po gminie Baranów - mówił Wild podczas wtorkowej konferencji rządu. - Jesteśmy przy dialogu z jednostkami samorządu terytorialnego, ponieważ chcemy, aby ta inwestycja była wzorcowym przykładem pogodzenia interesu wszechstronnego i interesu mieszkańców pobliskich miejscowości - podkreślił.

Stanisławów to wieś leżąca w gminie Baranów a mianowicie około 40 kilometrów na zachód od Warszawy, kółko Grodziska Mazowieckiego w woj. mazowieckim. W okolicy zachodzi autostrada A2 oraz kolejowa linia z Warszawy do odwiedzenia Żyrardowa.

Zalążek: Google Maps Centralny Przystań Komunikacyjny ma powstać po gminie Baranów

Wild tak tłumaczył wybór stanowiska przyszłego portu: - Konkretne z założeń, które nam przyświecało, to możliwość integracji w jednym miejscu węzła lotniczego o znaczeniu międzykontynentalnym i węzła kolejowego, który byłby głównym punktem dzięki kolejowej mapie naszego państwie. I to oznacza, iż powinniśmy poruszać się w pobliżu albo istniejących węzłów, albo węzłów, które potrafią powstać - mówił przy środę pełnomocnik.

"Nie" dla Mszczonowa

Jest lokalizacja superlotniska. Powstanie "w okolicy Stanisławów w gminie Baranów"

- Inny warunek wiązał się z dostępnością rejonu - podkreślił Wild. Powinniśmy pamiętać, że wokół lotniska rezerwa terenowa musi zapewnić nie tylko swobodną rozbudowę portu, ale ponadto powstanie i rozwój Airport City, w tym hoteli, centrów konferencyjnych, obiektów biurowo-administracyjnych, parków interesu.

Jednocześnie odniósł się do Mszczonowa, który początkowo był typowany jako potencjalny teren pod CPK. - Przede wszystkim jest stosunkowo w oddali położony od Warszawy, po drugie nie umożliwia posadowienia głównego węzła kolejowego Rzeczpospolitej, po trzecie operowanie na tym porcie w formule 24 godziny na 24h, tydzień w tygodniu, 365 dni w roku egzystowałoby dość utrudnione ze względów środowiskowych - mówił na temat powodach rezygnacji z naszej lokalizacji.

Harmonogram

Rząd we wtorek wysłuchał wiadomości w sprawie budowy Kierowniczego Portu Komunikacyjnego (CPK) jak i również zobowiązał Mikołaja Wilda do przedstawienia w przyszłym tygodniu uchwały, w której pozostanie wskazane lokalizacja, kalendarium i harmonogram tej największej planowanej przez polski rząd lokaty.

Wild był pytany w środę, czy film dokumentalny, który ma przedstawić, stanie się też zawierał informacje odnośnie tematu kosztów budowy inwestycji. a mianowicie Jak zawsze w papierach tego rodzaju będą to szacunki, uzależnione od zakresu realizowanych prac. Mówimy na temat kwocie 31-35 mld złotych. Różnica zależy od zakresu inwestycji dotyczących Portem Solidarność. Np. z tym, jak bardzo chcemy rozbudować internet drogową - odparł pełnomocnik.

Wild podkreślał po zeszłym tygodniu, że wśród pierwszych ustaw, jakie posiadają być przyjęte co do konstrukcji portu, jest tzw. specustawa. Mówił, że zadaniem specustawy jest przyspieszenie procesu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Harmonogram nas goni. Im szybciej ustawa zostanie przyjęta, tym lepiej. Zechciałbym, aby weszła w żywot do końca obecnego roku kalendarzowego - wyjaśniał w środę.

Co znajdzie się w tej ustawie? Metrów. in. mechanizmy, które mają zapobiegać spekulacjom dotyczącym opłat ziemi w Baranowie. - Specustawa, nad którą pracujemy, będzie przewidywać mechanizmy antyspekulacyjne, które skutecznie zapobiegną sztucznemu podnoszeniu wartości nieruchomości. Będę płacić uczciwą cenę, jednak nie zamierzamy przepłacać. a mianowicie podkreślał Wild.