03.07.2019
Brytyjskie sektory zagrożone po Brexicie  Ze świata

Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej niektóre sektory gospodarcze tego państwa będą szczególnie narażone w straty; najbardziej ucierpi rynek bankowy, a na giełdzie notowania brytyjskich banków obecnie odnotowują duże spadki - pisze AFP.

Wielka Brytania spada z piedestału. Druga agencja minimalizuje rating

Banki mają rzeczywiście wiele do stracenia, zważywszy na to, że Londyn, przez który przechodzi 1 piąta wszystkich światowych umowy finansowych, może stracić pozycję jednego z najważniejszych globalnych centrów finansowych.

Ponad milion osób pracuje przy Wielkiej Brytanii w gałęzi usług finansowych; tymczasem Londyn nie będzie już miał szansę odgrywać roli "drzwi do odwiedzenia Europy" dla banków amerykańskich czy azjatyckich, toteż obszaru pracy będą prawdopodobnie uciekać ze Zjednoczonego Królestwa - prognozuje AFP.

Większość sektora finansowego opowiedziała się za pozostaniem kraju w Unii Europejskiej, ostrzegając zanim ryzykiem ucieczki kapitału do odwiedzenia innych krajów i problemami regulacyjnymi w razie straty tzw. jednolitego paszportu europejskiego, który otwiera londyńskiemu City drogę do transakcji na całym kontynencie.

Pasmo strat

Od piątku akcje banków - nie tylko brytyjskich a mianowicie spadają na łeb w szyję. Ze względu na wyjątkowo wielkie wahania kursu, chwilowo zawieszone były notowania np. Barclays i RBS, które według wznowieniu handlu spadały o blisko 20 proc.

Straty poniosą linie aeronautyczne i turystyka - prognozuje dalej AFP. Wyjście wraz ze wspólnej przestrzeni powietrznej znaczy wzrost kosztów, dodatkowe taryfy celne, a zatem lepsze ceny transportu powietrznego i komplikacje podczas otwierania świeżych połączeń lotniczych - objaśnia agencja. British Airways i EasyJet już poinformowały, hdy Brexit odbije się na ich tegorocznych wynikach finansowych.

Zmienić kierunek

Wall Street w cieniu Brexitu. Spadki przebiły psychologiczną granicę

Straty poniesie prawdopodobnie sektor nieruchomości; wpłynie na tek krok pomiędzy innymi relokalizacja wielu stanowisk zatrudnienia na kontynent i spadek atrakcyjności Londynu, jako centrum finansowego. Spadki cen posiadłości mogą sięgnąć 20 proc. - ogłosiła firma Hometrack.

W poniedziałek internet agencji nieruchomości Foxtrons ogłosiła, że jej wyniki pieniężne ucierpią na skutek Brexitu.

Nie jest do końca jasne, jak wyjście z UE wpłynie na brytyjski sektor motoryzacyjny. Spojrzenia są podzielone. Część ekspertów uważa, że firmy produkujące auta w Wielkiej Brytanii zaczną uciekać na kontynent; inni sądzą jednak, że powrót taryf celnych będzie zrównoważony przez osłabienie funta, co uczyni eksport bardziej konkurencyjnym dla takich firm jak Jaguar Land Rover, Nissan czy Mini (BMW).

Sektor zaawansowanych technologii, który jest bardzo uzależniony od stałego napływu wysoko wykwalifikowanych specjalistów z pozostałych krajów obawia się teraz, że utraci przewagę konkurencyjną. Niemieckie stowarzyszenie technologicznych startupów ogłosiło już w piątek, że na Brexicie korzysta Berlin, do którego ciągnąć teraz będą najlepsi specjaliści.